Hjärtstartaren i Hurva

Genom Hurva Byförenings försorg finns en hjärtstartare i byn, tillgänglig för ALLA!
Vi tackar Sparbanksstiftelsen Finn som beviljade Byföreningen bidrag till att införskaffa denna utrustning

Instruktionsvideo längst ner på sidan!

Var finns hjärtstartaren?

För att ha hjärtstartaren tillgänglig under hela dygnet men ändå försöka minska risken för skadegörelse och stöld finns hjärtstartaren monterad utomhus på innergården vid Riksvägen 14, se bilder. Behöver du använda den är det bara att gå in och hämta den. Fastighetsägaren är väl medveten om detta och du behöver inte fundera närmare på det. Hjärtstartaren är placerad i en uppvärmd box som öppnas genom att rotera locket enligt pilarna på boxen (se instruktionsfilm längst ner på sidan). Ett larm ljuder när boxen öppnas. Hjärtstartaren kan då enkelt plockas ut, redo att användas.

Hur fungerar hjärtstartaren?
Hjärtstartaren ger dig muntliga instruktioner när du öppnar locket till den, men här kan du förbereda dig genom att titta på instruktionsvideon längst ner på sidan

Kan hjärtstartaren användas på barn?
Ja, hjärtstartaren har ett barnläge som du aktiverar genom en knapp (se instruktionsfilmen längst ner på sidan).

Kunskaper i HLR underlättar självklart användandet!

På Svenska rådet för hjärt-lungräddning kan du läsa mer om plötsligt hjärtstopp och HLR.

Instruktionsfilmer

Att öppna boxen och komma åt enheten

Att använda hjärtstartaren