Skrivelse till och svar från VA SYD angående vattensituationen i Hurva

I december 2021 skickade Hurva byförening en skrivelse till VA SYD med anledning av den rådande vattensituationen i Hurva.

Syftet var att få ett klargörande gällande ett antal frågor som väckts i och med det utskick som gjorts till byborna av VA SYD i augusti 2021.

I detta brev informerade VA SYD om framtidens vattenförsörjning i Hurva. Brevet informerade dels om en pågående utredning för att ta ett helhetsgrepp om att säkra VA-försörjningen i sydöstra Eslöv och nordöstra Lund, med ett tillhörande liggande förslag, dels om att det fanns en beredskapsplan för säkerställande av vatten.

Skrivelsen från Hurva byförening hade tre fokusområden:

– Tidsplan för lösning
– Kapacitet efter genomförd lösning
– Precisering av beredskapsplan

Läs skrivelsen, VA SYD:s svar på skrivelsen samt skiss för tidplan VA-utbyggnad i bifogade filer.

Kompletterande fråga från Hurva byförening till VA Syd med anledning av skrivelse och svar

Är planen att Hurvas eget vattenverk ska avvecklas helt när denna utbyggnad skett eller ska vatten från Hurvasegna vattenverk i huvudsak användas och vatten från påkopplad ledning användas endast i det fall vattnet tar slut i Hurvas egen vattenreservoar?

Fråga skickad av Hurva byförening den 2022-01-25

Svar från VA Syd skickat 2022-01-26

I nuläget är planen att förlägga en överföringsledning från Flyinge till Hurva. När ledningen är färdig kommer grundvattenborran i Hurva, som vi idag använder för dricksvattenberedning, att tas ur bruk.

Vi kommer att bygga om det gamla vattenverket till tryckstegringsstation. Denna kommer bland annat att innehålla pumpar som håller dricksvattnet trycksatt ut till nätet i Hurva.

Dricksvattenreservoaren kommer att behållas i Hurva, då vi ser detta som en bra redundans vid korta driftproblem på överföringsledningen. Det ger oss goda möjligheter att vidta serviceåtgärder på överföringsledningen utan att dricksvattenförsörjningen bryts i Hurva.

Allt dricksvatten ska komma från den nya överföringsledningen, och inget dricksvatten kommer att tas upp ur den lokala grundvattenborran.