Arkivens dag 2021 – bilder

posted in: Nyheter | 0

Lördagen den 13 november gick Arkivens dag med Skånes arkivförbunds miniutställning på Stora torg av stapeln. På plats fanns det möjlighet att läsa om olika föreningar i Eslövs kommun, dela med sig av föreningsminnen samt göra en stadsvandring.

Hurva byförening hade bland annat valt att intervjua Lisbet Persson som tidigare bott i byn, genomfört många byvandringar i Hurva och skrivit flera bygdeartiklar. Under miniutställningen presenterades intervjun i form av ett utdrag. Bidraget berättade även kortfattat om tre verksamma föreningar i byn samt lyfter en av de byggnader och verksamheter som är ett signum för Hurva, nämligen Hurva gästgiveri.

Deltagandet i miniutställningen är en del i ett pågående större arbete som Hurva byförening just nu arbetar med och som grundar sig på bild- och textmaterial som lånats ut till föreningen av Lisbet Persson. Materialet har sammanställts till en helhet och utökats något av en arbetsgrupp i byföreningen.

I vår planerar Hurva byförening en fysisk utställning av detta material och av intervjun med Lisbet, med vernissage i Hurva. I samband med detta kommer byföreningen också att lansera den digitaliserade version som kommer att göra det möjligt för bybor att lätt få åtkomst till och titta på materialet.

Byföreningen planerar i samband med vernissagen också en ny byvandring ledd av Lisbet Persson.