Växtbytar- & Familjedag

Välkomna till gröningen/lekplatsen i Hurva den 11/5 kl 11-13!

Det blir byte av växter, lekar, försäljning av fika och korv med bröd och i samarbete med Hurva idrottsförening anordnas HurvaKnatet där alla barn som springer får frukt, dryck och medalj.

Varmt välkomna!

Höstmarknad och halloweenaktiviteter 29 oktober 2022!

Många trevliga marknadsutställare gjorde vår höstiga marknad till en riktig framgång. Matvagnen fyllde hungriga och sugna magar med bla “hurvisar” och mumsig fika. Spökrundan tog läskigheterna till ytterligare en nivå och nästan alla barn vågade smaka hundnajs efter spök- och tipsrunda! Pumpakarvningstävlingen korade sina vinnare som fick pris.

Stort tack till alla som kom för att förgylla denna dag!

Hurvadagen 2022

Söndagen den 1/5 kl 13.00.
Den 1/5 blir en dag med Hurva i fokus! Dagen inleds med en Byavandring där Hurvaprofilen Lisbet Persson guidar oss runt i byn och berättar om byn, dess byggnader samt historia.
Start vid församlingshemmet kl 13!

Därefter går färden vidare upp till Hurva IP där vi får ta del av en utställning om byn skapad av Ann -Charlotte Thysell och Anna Nyman i ett led att digitalisera historiska bilder och dokument om Hurva.
Avslutningsvis kommer vi inviga Hurvas nya välkomstskyltar och njuta av kaffe och kaka!
Naturligtvis går det bra att ansluta eller närvara under olika delar av dagen.

Dagschema
• 13.00 Start vid Hurvas Församlingshem- Byavandring med Lisbet Persson
• Ca 15.30 Hurva IP – Utställning och fika, visning av nya välkomstskylten
• Ca 16.00 Södra infarten – Vi promenerar bort till Stolpen och inviger välkomstskylten genom att hänga den på plats.

Varmt välkommna!

Växtbytardag

Den 24 April, Kl 13.00 på Gröningen vid lekplatsen

Ta med plantor, frön, sticklingar, lökar och knölar, ja allt i växtväg som ni kan tänkas byta. Varför inte några gamla krukor eller krukväxter ni tröttnat på?

Byföreningen kommer bjuda på kaffe, te, saft och det kommer även finnas
möjlighet att köpa fikabröd.

Ta gärna med egen mugg, för naturens skull!
Varmt välkomna!

Jultomten och hans nissar har varit framme!

Mellan den 9/12  och den 14/12 kan barn tillsammans med vuxen genomföra två tomteaktiviteter i Hurva:

1. Leta upp jultomtens brevlåda vid Brandstationen i Hurva. Barnet kan lägga sin önskelista i brevlådan och brevet skickas direkt till tomten under förutsättning att barnet skrivit sin adress. (Byföreningen lägger önskelistan i ett förslutet kuvert i er brevlåda under vecka 50.)

2. Gå en nisserunda för att leta efter 5 nissedörrar i skogen. Vid varje nissedörr hittar ni också en QR-kod som leder till en julquizfråga för barn. Runda: Gå gångstigen bakom Mitt i Hurva och håll höger så att ni kommer tillbaka till Mitti Hurva/Brandstationen. (Samma runda som spökrundan under Halloween.)

Hurva Lyser 30 oktober 2021

Tack till alla bybor som bidrog till att göra årets Hurva lyser till den gemensamma ljusfest det blev! Årets arrangemang visade på ett gott samarbete och ett starkt engagemang som resulterade i att Hurva kunde lysa med så många marschaller. Byföreningen uppskattade antalet marschaller till cirka 1 000 stycken, alla bybors insatser sammanräknade. Tack också till alla som hjälpte till att tända och samla in utbrunna marschaller samt, inte minst, promenera runt för att njuta av ljusprakten.

Fotografierna är tagna av Anna Nyman, Familjen Thysell och Anders Östman

Halloweenaktiviteter och Hurva minimarknad 30 oktober 2021

Stort tack till alla som kom för att förgylla denna dag! Vi räknade till åtminstone 200 personer.
Minimarknad, spökrunda, fika samt vinnare i pumpatävlingen, pumpakarvningstävlingen och lotteriet.
Det blev en härlig dag tack vare allas närvaro.

Ett stort tack till marknadsutställarna och till alla sponsorer!

Fotografierna är tagna av Andrea Bratten Hill, Anna Nyman och Nettan Walter.

Årsmöte 2021 tisdagen den 23:e mars

Tisdagen den 23/3 klockan 18.30 håller Hurva Byförening ett digitalt årsmöte på Google Meets.
För att kunna delta i mötet behöver ni ha betalt medlemsavgift (100:-/familj) Möteslänk får ni genom att maila info@hurvabyforening.se.
Kontakta gärna valberedarna Marie Berggren eller Anette Gunder för förslag till styrelseledamöter.
Har ni förslag, tankar eller idéer som ni vill ta upp på årsmötet så kan ni göra det på www.hurvabyforening.se under fliken “Kontakta oss”, senast en vecka innan mötet.
Din medlemsavgift behöver vara oss tillhanda senast fredagen den 19:e mars

Varmt Välkommen!